Christiane Strothmann
*1976 in Kiel (Germany, Baltic Sea)
(English below)
seit 2023: Lehrbeauftragte/Vertretungsprofessorin (WiSe 2024/25) für Musikethnologie an der Folkwang Universität der Künste (Essen), der Hochschule für Musik Detmold und der Universität Paderborn.
Korrepetition im Chor der Universität Witten-Herdecke.
2023: Promotion „Learning from a Monastic Musician. Masters of Chant and the Function of Ritual Music in the Yungdrung Bön Tradition.“ (Prof. Dr. Andreas Meyer).
Lehraufträge an der Hochule für Musik Karlsruhe.
2017-2020: mehrjähriger Feldforschungsaufenthalt im tibetischen Bön-Hauptkloster Menri, Indien (u.a. DAAD Promotions-Auslandsstipendium) und Nepal (Kathmandu) zu musikethnologischen Forschungen.
2016-2018: Projektstelle als Artist in Progress am ICEM (Institut für Computermusik und Elektronische Medien), Folkwang Universität der Künste, Essen: Künstlerische Forschung und Feldforschung zum „The Five Elements – Electroacoustics meets Bön“.
2013: Dipl. Musikerin: Elektronische Komposition am Institut für Computermusik und Elektronische Medien (ICEM) der Folkwang Universität der Künste bei Prof. Thomas Neuhaus und Roman Pfeifer.
2004: Magister Phil. Sprachlehrforschung und Slawistik an der Ruhr-Universität Bochum.
__
Neu-Arrangement tibetischer Ritualmusik in Kollaboration mit dem Klostermusiker Geshé Dawa Namgyal Kharnatsang.
Elektroakustische Mehrkanalwerke. Klanginstallationen.
Internationale Aufführungen (Festival NOW! – Zollverein Essen, New York City Electroacoustic Music Festival, Linux Audio Conference, next generation ZKM Karlsruhe, festival musikakustika Beijing, Logos Foundation, 60×60, WEARL, etc… ).
Musik in verschiedenen Stilrichtungen. Sängerin bei The Birth. Singer-Songwriterin, Coproduzentin Rya. Live-Laptop bei Tesla Mode.
English:
Since 2023: Lecturer/Acting Professor (Winter Semester 2024/25) for Ethnomusicology at Folkwang University of the Arts (Germany), Detmold University of Music, and Paderborn University.
Accompanist for the choir of Witten/Herdecke University.
2023: PhD: „Learning from a Monastic Musician. Masters of Chant and the Function of Ritual Music in the Yungdrung Bön Tradition.“ (Prof. Dr. Andreas Meyer).
Teaching assignments at Karlsruhe University of Music.
2017-2020: Extended field research stay at the Tibetan Bön principal monastery „Menri“ in India (including a DAAD doctoral research scholarship abroad) and in Nepal (Kathmandu) for ethnomusicological studies.
2016-2018: Project position (full time) as Artist in Progress at ICEM (Institute for Computer Music and Electronic Media), Folkwang University of the Arts, Essen: Artistic research and fieldwork on „The Five Elements – Electroacoustics meets Bön.“
2013: Diploma in Music: Electronic Composition at the Institute for Computer Music and Electronic Media (ICEM), Folkwang University of the Arts (Germany), under Prof. Thomas Neuhaus and Roman Pfeifer.
2004: Magister Phil. in Language Teaching Research and Slavic Studies at Ruhr University Bochum.
musics
Rearrangement of Tibetan ritual music in collaboration with monastery musician Geshé Dawa Namgyal Kharnatsang.
Electroacoustic multichannel works. Sound installations.
International performances (Festival NOW! – Zollverein Essen, New York City Electroacoustic Music Festival, Linux Audio Conference, next generation ZKM Karlsruhe, festival musikakustika Beijing, Logos Foundation, 60×60, WEARL, etc.).
Music in various styles.
Lead vocals The Birth (rock). Singer-songwriter, co-producer of Rya (electronic indipendent). Live laptop performer with Tesla Mode.